woensdag 7 maart 2012

Regisseren in plaats van trainen

Als je belangstelling breed is, kun je ook voor vele verschillende vragen en opdrachten worden benaderd. Een paar jaar geleden kwam de vraag of ik eens met een groep beslissers wilde werken die het begrip 'regievoering' beter onder de knie wilde krijgen. Ik werd benaderd als trainer/adviseur; dat ik ook theatermaker ben, was daarbij mooi meegenomen. Aanvankelijk ging het gesprek vooral over beslissen, leidinggeven, draagvlak, politieke processen, verandering en vernieuwing. Kort door de bocht samengevat kwam 'regievoering' voor hen neer op controle en zorgen dat mensen doen wat je zegt. Eerlijk gezegd associeerde ik dat meer met 'dompteren met een lieftallig zweepje' dan met met eigen ervaring in regisseren.

Welke benadering zou de grootste kans op succes hebben? Ik heb de groep uitgedaagd de theaterregie als metafoor voor hun vraagstuk te nemen. Eerst zou ik zou daarbij mijn ervaring als regisseur met hen delen en vergelijken met hun regievoering. Vervolgens idem voor mijn ervaring als acteur. Tot slot zou ik op hun eigen casuïstiek als regisseur reageren en, als gewenst, hen actief regisseren.Als goed toepasbaar instrument kregen zij in ieder geval Keridwen's regiedriehoek mee.

Verbluffend hoe snel mensen leren en nieuwe inzichten opdoen en toepassen, als je ze uit hun comfortzone haalt en een nieuwe invalshoek biedt. Deze eerste groep waren directieleden van een groot productiebedrijf. Daarna volgden ambtenaren, bestuurders, docenten, mediators, …

Meer weten? mail: marcel@keridwen.nl

Marcel van der Pol (Keridwen).

Geen opmerkingen: