maandag 26 maart 2012

"Houd je vast aan de wind": Keridwen met voorstelling op NMv jubileumcongres.

20 april 2012 - Beurs van Berlage: Het jubileumcongres (10) van het NMv, de Nederlandse Mediators Vereniging. Normaliter zou ik bij zo'n gelegenheid met veel plezier een workshop of lezing geven. Over de toepassing van "De dans van de held" (creativiteit, schakelen in perspectief, vergroten denkraam) en van "Het Gordiaanse ei" (omgaan met dilemma's en paradoxen)bijvoorbeeld.


Dit keer wil ik graag als bijdrage aan een bijzonder jubileum mijn voorstelling Houd je vast aan de wind aanbieden. In een workshop kun je leren door theorie tot je te nemen en uiteraard door te doen, te oefenen in rollenspelen. Voor het NMv-lustrum wil ik graag een voorstelling spelen. Houd je vast aan de wind speel ik vaker ter aanvulling op mijn workshops en trainingen voor mediators. Vooral omdat het verder gaat dan leren en oefenen: het verhaal neemt je mee onder de oppervlakte. Je gaat met de hoofdpersoon mee op onderzoek naar drijfveren, inzichten, weerstanden, eigenbelang, angsten en verlangen, allemaal thema’s waar wij en onze klanten in mediations zo vaak mee worstelen.

De NMv-website drukt het zo uit: Houd je vast aan de wind, door drs Marcel van der Pol (mediator, trainer/docent, performer). Geen workshop maar een theatervoorstelling. Deze duikt onder de oppervlakte op zoek naar drijfveren, inzichten, weerstanden, eigenbelang, angsten en verlangen. Marcel van der Pol laat zien dat mensen zich soms moet durven 'vasthouden aan de wind' om te kunnen ontdekken dat een volgende stap mogelijk is. Mensen komen in beweging als hun verlangen om iets te bereiken groter is dan hun angst voor achterlaten. Wie in beweging komt, ziet het pad vanzelf ontstaan.
In het verhaal dat de theatervoorstelling vertelt gaat het publiek mee op reis; het kan vergelijken en zijn eigen keuzes maken, tot aan het einde.

Geen opmerkingen: