zaterdag 22 oktober 2011

Hoe Creatief mag een Ondernemer zijn?

Maatschappij 2.0
In een turbulente markt volstaan de oude reflexen niet meer. Om met nieuwe producten en diensten stand te houden in deze "maatschappij 2.0" is het snel schakelen tussen de invalshoeken van de verschillende partijen en doelgroepen absolute noodzaak! Daarom ben je als ondernemer ook op zoek naar groei en mogelijkheden, voor jezelf, voor je team, voor je bedrijf. Je wilt vraagstukken vanuit nieuwe invalshoeken onderzoeken en effectief aanpakken.
Als ondernemer ben je altijd bezig om het beste uit je bedrijf te halen:
- Hoe goed benut ik de talenten van mijn medewerkers?
- Hoe kom ik aan innovatieve ideeën?
- Hoe haal ik het maximale uit mijn netwerk?
- Hoe efficiënt werken we eigenlijk?


Balans Creatief // Efficiënt
Wat mij hierin altijd weer fascineert is de vraag,
- wanneer je het beste creatief kunt zijn (out of the box, buiten je denkraam), en
- wanneer je veel beter doelgericht, volhardend, effectief en efficiënt af bent.
Voor mij is het nooit de vraag of het zin heeft als ondernemer creatief te zijn (zie de inleiding), maar altijd wat is het juiste moment en in welke mate.

Creativiteit is lef hebben
Zo vaak wordt over creativiteit gezegd, dat creativiteit slechts voor 10% impulsiviteit, ingeving, genialiteit is en voor 90% hard werken, bloed & zweet vraagt.
Ik vraag mij altijd weer af, waarom die vermelding zo belangrijk is, dat ze keer op keer herhaald moet worden. Is het, omdat....
-daarmee de drempel wordt verlaagd om buiten de gebaande orde te denken en te handelen?
- creativiteit te leren is, als je maar hard genoeg je best doet?
- doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, beter is dan momenten van onvoorspelbaarheid?
- mensen vaak bang zijn voor hun eigen originele gedachten?


Voor mij is creativiteit vooral LEF! Lef om jezelf toe te staan creatief te zijn. Lef om open te staan voor het onbekende (out of the box; buiten je denkraam; verschoven paradigma).

Zoeken in het "onbekende" (buiten je denkraam) is zeker hard werken, wellicht creëert het bloed,zweet en tranen. Hard werken dat kennen we toch als ondernemers? Vinden kan alleen als je openstaat voor het nieuwe en het oude een nieuwe gedaante geeft. Dat is innovatie! Lef heb je zeker nodig om vervolgens datgene wat je in het "onbekende" hebt gevonden ook te tonen aan de wereld, aan je medewerkers, je klanten, die op dat moment misschien níet open staan voor jouw creativiteit. Ondernemen is ook een beetje doordouwen!

“De dans van de held” voor Ondernemers
De dans van de held werkt onder meer met verhalen, metaforen en dilemma's. Een goede ondernemer heeft een goed verhaal! Dan moet je wel een goed verhaal hebben of maken, of het juiste verhaal kiezen.
In De dans van de held leren ondernemers over hun eigen verhalen. Daarbij maken ze kennis met de universele ‘helden' in hun eigen verhalen en in die van anderen.
Elke 'held' heeft zijn eigen kijk op de wereld. Je kunt deze helden effectief inzetten. Je kunt leren in welke situaties je de ene held adequaat inzet en andere beter even thuis laat. Je eigen‘helden’ helpen je effectief te schakelen tussen de verschillende invalshoeken. Kortom: je onderzoekt als ondernemer snel en adequaat je mogelijkheden en weet dan tot de juiste keuze te komen.

15 november 2012 - Syntens - Slimmerwerken8: De dans van de held voor Ondernemers!

creatieve ondernemers groet,
Marcel van der Pol, Keridwen
Rechtstreeks reageren? email: marcel@keridwen.nl

Geen opmerkingen: